Linköpings kommuns vattentjänstplan

Varje kommun ska ha en aktuell vattentjänstplan. Vattentjänstplanen ska innehålla kommunens långsiktiga planering av hur behovet av allmänna vattentjänster ska tillgodoses. Planen ska också innehålla en bedömning av vilka åtgärder som behöver vidtas för att de allmänna va-anläggningarna ska fungera vid en ökad belastning på grund av skyfall.

Linköpings kommun tog under våren 2023 fram ett förslag på vattentjänstplan som skickades ut på samråd (15/6-31/7 2023). Naturskyddsföreningen lämnade in ett yttrande där man tryckte på de hot som finns mot vattenförsörjningen.

Naturskyddsföreningens synpunkter på Linköpings kommuns Vattentjänstplan

Alla yttranden som kom in sammanställdes och ställdes ut för granskning (23/11-22/12 2023).

Bilaga 3 – Samrådsredogörelse – UTSTÄLLNINGSHANDLING 23 nov-22 dec

Naturskyddsföreningen skickade in ytterligare ett yttrande och betonade återigen att det är viktigt att identifiera de hot som finns mot vårt dricksvatten och att kommunen ska konkretisera hur man ska gå tillväga för att dessa hot inte kan drabba vårt dricksvatten.

Synpunkter på Utställningshandling om Vattentjänstplan

Inget av de hot som Naturskyddsföreningen lyfter fram finns med i granskningsutlåtandet som kommunfullmäktige ska ta ställning till den 26 mars 2024.

Bilaga-3-granskningsutlatande-for-vattentjanstplan

Naturskyddsföreningens yttranden föranledde inte att kommunen gjorde några ändringar i vattentjänstplanen.