Rösta på klimatgruppens Linköpingsförslag

Klimatgruppen har skrivit ett Linköpingsförslag om åkermarken i Distorp och det ligger nu ute för omröstning fram till den 5 april. Linköpingsförslag som har fått 100 röster eller fler överlämnas till ansvarig förvaltning eller nämnd för handläggning och ställningstagande.

Klimatgruppens förslag:
Skydda åkermarken – Bygg inte på Distorp

Att fortsätta att bygga på värdefull åkermark är inte särskilt förnuftigt. Vi behöver ha tillgång till den för framtida matproduktion. Det är något de flesta politiska partier i Linköping skriver under på. Icke desto mindre är det något som Linköpings kommun fortsätter med.

Världen står inför en klimatkris, men även inför förluster av biologisk mångfald och växande utmaningar för att trygga livsmedelsförsörjningen. Att i detta läge fortsätta att planera som om ingenting behöver förändras och att fortsätta sätta bevarandet av åkermark på undantag är inte försvarbart. Om detta finns det internationella klimatavtal som även Linköpings kommun behöver ta på allvar och följa.

Det gigantiska, 250 hektar, s.k. logistikcentrum som planeras att byggas i det område som benämns som Distorp är därför något som behöver omprövas. Den äldre detaljplanen behöver ändras eftersom den inte längre svarar mot nutidens krav. Distorp är värdefull åkermark som vi helt enkelt inte får förstöra för framtiden. Ett ingrepp där med t ex bortforsling av den bördiga leran och utfyllnad av krossat berg i den sanka marken innebär just det, att vi förstör åkermarken.

Mot bakgrund av detta föreslår vi att planerna för Distorp ändras och att alternativa lösningar prioriteras för logistikcentrum och industrier.

Länk till förslaget: Skydda åkermarken – Bygg inte på Distorp