Tåggruppen

Riv inte upp spåret!

Senaste nytt

Tiden för att yttra sig gick ut 30 november. Det var 171 som skickade in yttranden! Nu håller vi på att försöka få tillgång till yttrandena så vi ser hur många som har med vår tågkampanj att göra. Återkommer när vi vet mer.

Planerna för Ostlänken gör att Linköpings kommun behöver ändra översiktsplanen för området kring den nya järnvägen och den nuvarande stationen. I samrådshandlingen Ändring av översiktsplanen för norra staden och järnvägen (s. 22) står det att kommunen anser att befintliga spår genom Tannefors ska rivas och det föreslås att slutstation för tågen från Kalmar och Västervik ska vara i höjd med Hackefors*.

Hur attraktivt blir det att ta tåget om det blir ett extra byte med buss längs vägen? Kommer järnvägen ens att finnas kvar på sikt?

Kommunen motiverar arbetet med Ostlänken med att det är viktigt att binda samman Linköping med resten av landet. I planeringen kring den nya stationen är kommunen också noga med att det ska vara attraktivt att gå, cykla och åka kollektivt.

Låt det gälla även för resenärerna till och från Västervik, Kalmar och alla andra orter längs Tjust- och Stångådalsbanan! Här finns det stor potential för mer pendling och fler stopp på stationer som exempelvis Sturefors, Bestorp och Brokind.

Vill du hjälpa till med Tåggruppens arbete? Skicka ett mejl till linkoping@naturskyddsforeningen.se så hör vi av oss.

Förslag på argument

Tåget är framtiden!

Det är viktigt att satsa på tågresande för klimatets skull.

Mer tågresande minskar trafikstockningen i Linköping i rusningstid.

Stångådals- och Tjustbanan har stor potential för pendling.

Tågtrafiken kan bidra till att människor kan bo på mindre orter och på landsbygden.

Tågtrafiken är bra för besöksnäringen.

Barnfamiljer kan lätt ta tåget till Astrid Lindgrens värld.

Tågsträckan Linköping-Kisa är så vacker att den är värd att marknadsföra som ett eget besöksmål.

Järnvägen genom Tannefors kan bli bättre och säkrare genom exempelvis planskilda korsningar.

Trafikverkets inriktning är att järnvägen fortsatt ska gå genom Tannefors.

Frakt på järnväg i stället för med lastbil är bra för både miljö och trafik.

Alla kommuner söder om Linköping vill att Stångådals- och Tjustbanan ska gå fram till Linköpings C även i framtiden. En enda kommun, Linköping, borde inte få sätta stopp för det. Om banorna får slutstation i Hackefors skulle en stor del av landet bli utan direkt järnväg till stambanan och Ostlänken.

Stångådals- och Tjustbanan är en angelägenhet för försvaret och kan vid behov möjliggöra direkt tågförbindelse mellan Malmen och Västervik/Kalmar.

Vikingstad, Mantorp och Linghem har vuxit mycket tack vare Östgötapendeln. Låt fler samhällen få samma möjligheter genom att möjliggöra pendeltåg till Åtvidaberg och Rimforsa/Kisa med stopp vid exempelvis SAAB, Sturefors, Bestorp och Brokind.

Med ökad tågtrafik mellan Linköping och Åtvidaberg, Rimforsa och Kisa kan många pendlare välja tåg istället för bil. Detta skulle förutom stora miljövinster ge minskade viltolyckor på RV 34 och 35 och en bättre trafiksituation både på dessa vägar och i Linköping.

Stångådalsbanan skulle kunna fungera som omledningsbana vid störningar på Södra stambanan.

Stångådalens ekskogar och Västerviks kustområden erbjuder Linköpingsborna fantastiska möjligheter på deras fritid. Alla Linköpingsbor, inte bara bilister, kan nå godtycklig punkt i dessa områden med hjälp av tåg och närtrafik.

Naturskyddsföreningen skickar detta yttrande till Linköpings kommun (kopiera gärna om du inte vill skriva något eget):

Skickas till: kommunstyrelsensdiarium@linkoping.se

Ämnesrad: Yttrande över Ändring av översiktsplanen för norra staden och järnvägen

Namn:
Mejladress:
Telefonnummer:

I förslaget till ändring av översiktsplanen för norra staden och järnvägen är det tydligt att kommunen prioriterar gång, cykel- och kollektivtrafik. Det ska vara lätt att ta sig till den nya stationen och Ostlänken ska binda samman Linköping med resten av landet. Det är positivt, men det är förvånande att Stångådalsbanan inte ingår i den visionen.

Förslaget om att lägga en slutstation i Hackefors skulle göra det mindre attraktivt att ta tåget. På sikt riskerar det att leda till att banan läggs ner. Det kan leda till att resenärerna istället tar bil eller buss, vilket både ökar trafikbelastningen i Linköping och utsläppen av växthusgaser. Dessutom minskar möjligheterna att bo i andra orter och på landsbygden för de som pendlar till Linköping.

Ansvaret för Stångådals- och Tjustbanan ligger på Trafikverket, men kommunen hade kunnat visa sitt engagemang för att banan ska finnas kvar genom att integrera den i sitt förslag. Nu verkar det istället som att Linköpings kommun inte bryr sig om trafiken och resenärerna från den här delen av länet samt resenärerna från Kalmar län.

Kommunen hade kunnat presentera ett ambitiöst förslag för hur järnvägen skulle kunna dras fram till Ostlänken på ett säkert och tillgängligt sätt, för både resenärer och boende i staden. På så sätt skulle kommunen kunna ta till vara Stångådals- och Tjustbanan stora potential för pendling och på samma gång bidra till levande samhällen och landsbygd runt om i kommunen.

Generellt om att skriva ett yttrande eller en synpunkt

  • Börja med att tydligt ange vad yttrandet/synpunkten gäller
  • Ange kontaktuppgifter och datum
  • Strukturera texten logiskt, gärna med tydliga rubriker eller stycken för olika synpunkter
  • Försök vara saklig och ge konkreta argument, undvik personliga åsikter
  • Hänvisa gärna till specifika kapitel eller kartor i planen
  • Fokusera på hur planen kan påverka miljön, boendemiljön och samhället i stort
  • Var konkret och föreslå alternativ eller ändringar
  • Ta gärna kontakt med andra, exempelvis på samma ort, och skriv ett gemensamt yttrande. Det kan ge större tyngd än att alla skickar in var för sig

* Kommunen anger också som ett alternativ att järnvägen kan dras i en ny sträckning öster om flygplatsen. Att bygga denna järnväg skulle vara mycket kostsamt. Kommunen vill inte stå för kostnaden och Trafikverket har valt bort detta alternativ av ekonomiska skäl.