Program för Ekomässan 21 maj 2016

Föreläsningar

Lokal: Vegesacks rum
OBS! Begränsat antal platser. Först till kvarn gäller!

Kl 10:15 – 11:00
Kommunalråd Nils Hillerbrand pratar om miljöarbete inom Linköpings kommun, biologisk mångfald, vattendrag. Kort information och därefter tid för frågor och diskussion

Nils Hillerbrand

Kl 11:30 – 12:30 samt kl 13:30 – 14:30
Eva HagströmNyttan med eko. Hur nyttigt är eko egentligen? För dig, för naturen, djuren och samhället. Kan eko mätta världen? Kom och lyssna på Eva Hagström från Naturskyddsföreningens mat- och jordbruksnätverk. Eva är utbildad agronom och driver en ekologisk gård i Östergötland.

eva-hagstrom-liten

Under hela dagen

Lokal: Vagnhallen

Miljökontoret, Linköpings kommun Visar nya kortfilmer i kampanjen #Smartavallkpg, om hur man kan göra medvetna val i vardagen för en bättre miljö och hälsa. Ungdomar från kommunen medverkar i filmerna. Även information om ”Ställ frågan”-kampanj ges, som ska hjälpa medborgare att välja giftfritt när man handlar.

Energi- och klimatrådgivningen, Linköpings kommun Vill du veta mer om vad man bör tänka på inför installation av solceller eller hur mycket solen skiner just där du bor? Då ska du prata med energirådgivarna från kommunen. Här finns även information om Fairtrade och de ambassadörskurser som finns i kommunen.

Naturskyddsföreningen Linköping Anordnar pyssel för barnen att återanvända mjölkpaket och förvandla dem till fågelmatare samt odlingslådor där vi planterar krassefrön.

Haga cykel (på innergården) Passa på att lära dig mer om elcyklar och kanske även provcykla! Här finns även möjlighet att titta på andra cyklar och cykla en hinderbana med chans att vinna presentkort.

Utställare

Green Light, Blåklintsprodukter, ETC Mobil, Ekoterapeuten, Slåttergubbens ekologiska fågelmat, Harstorp 4, AEndrés, PPAM Solkraft, Coop Lägerhyddan, Gävbo Bakstra, FOBO, Lilla Sverigebyn, Haga cykel, Linköpings kommun, Life Improvement, Viridi Eco

Digital version: Program för Ekomässan