Välkommen till skogsmöte!

Välkommen till

Skogsmöte med Malin Sahlin

Plats: Naturcentrum, Linköping

Tid: tisdag den 30 september 2014 kl 18.00-21 med möjlighet att fortsätta diskussionen även därefter med öl och tilltugg.

Bara ett par procent av Östergötlands skog är formellt skyddad. I övrigt gäller ”produktion”, och slutavverkning –plantering ”det enda som lönar sig”. Redan förra regeringen arbetade för en 25% ökning av produktion av virke och massa. Inför det senast valet pläderade även Stefan Löfvén för ett ökat uttag ur skogen för energiproduktion – ”det kommer att ge 25 000 nya jobb!”. Samtidigt pågår alltfler försök med hyggesfritt skogsbruk.

Diskussionen utgår från föreningens nya dokument ”Ny vår för skogen” som finns på Naturkontakt i fullständig och förkortad version. Läs !

Malin formulerar syftena med mötet så här: ”… vill jag presentera vårt skogspolitiska förslag, svara på frågor från de som vill jobba med frågorna samt diskutera litegrann hur. Tanken är att vi ska kunna föra en öppen strategisk diskussion om skogspolitik och hur vi kan arbeta på alla nivåer. Alltså inte någon öppen föreläsning. Egentligen inte en föreläsning alls, utan snarare en föreningsintern diskussion och möjlighet för föreningen att förstå det komplexa material som vårt förslag är”

Vi i Östergötlands skogsgrupp har också en hel del att berätta om avverkningsanmälda skogar, om våra dialoger med olika skogsbrukare och myndigheter mm, om det blir tid.

Alla som har intresse för att skydda skogens biologiska och sociala värden i Östergötland är varmt välkomna

Sprid inbjudan i alla kretsar!

Linköping den 2014-09-26

Göran Toss