Gästblogg: Några bilder från de senaste dagarna i Freiburg

I lördags gick vi en guidad vandring (med vinprovning) genom vinodlingarna i stadsdelen St Georgen. Mycket intressant och lärorikt! Tyvärr var det lite väl kyligt och mulet, men utsikten var ändå fantastiskt!
 OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                              OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I Mensan får vi Fair Food. De här affischerna passerar vi varje dag när vi står i matkön:
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bilden blev tyvärr ganska suddig… men affischerna visar hur maten i Mensan är producerad, vad rätterna innehåller och varifrån maten kommer. En av mina kompisar bor tillsammans med en som pluggar miljövetenskap (väldigt vanligt här nere!) och han berättade att det här tydligen är ett studentprojekt (i alla fall den högra affischen). Fair Food betyder enkelt uttryckt näproducerat och ekologiskt. Den som vill kunna se vad som egentligen står på den vänstra affischen kan klicka in på https://www.swfr.de/fileadmin/downloads/Essen___Trinken/2013_10_Mensa-ist-mehr_Flyer.pdf
Den här mätaren står utanför universitet och visar de aktuella luftvärdena av ozon, kvävedioxid, svaveldioxid, koldioxid och partiklar (med viss reservation för felöversättning av de kemiska beteckningarna…) Grön plupp betyder ren luft! 🙂
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hittade den här lappen på sadeln när jag gick ut för att ta min cykel häromdagen. Tänk att en sån liten gest samtidigt kan vara så stor 🙂
 DSC_0012
”Atomkraft? Nein Danke!” Energiewende (http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_transition_in_Germany) märks av överallt. I våra rum, på vägskyltar, på bilar, på kläder, på barn, på hundar ja överallt ser man de här märkena!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA