Smultronställen

Ekängsdalgången

Om man vandrar söderut genom Vidingsjöskogens naturreservat kommer man till en öppen dalgång där några torpare hade sina odlingar och betesdjur tidigare. Nu är torpen borta, men man har återskapat tre vattenytor och öppnat upp hagmarkerna söder och väster om sjöarna.

ekängsdalen

Sångsvan, svarthakedopping, gräsand och kricka häckar där.

svarthakedopping

Svarthakedoppingarnas kvillrande läte tar man inte miste på.

Kor betar på strandängarna och i hagmarken. Vandringsleder, fågeltorn, soffor och en eldstad under tak- och ett torrdass- har underlättat och gjort området populärt. Trots det finns det gott om avskilda platser för den som vill ha ro, lyssna på taltrast, skogssnäppa och morkulla – det botar en stressad själ.

vattenpilört

I juli lyser rosa mattor av vattenpilört.

Hur hittar man dit? Från Vidingsjö motionscentrum har man en knapp kilometers promenad. Mellan Nettobutiken och Morgongatan går en cykelväg rakt söderut genom skogen till Ekäng, 1,5 km. Om man är bilberoende kan man köra förbi Korpvallen mot Kolbyttemon, och till vänster förbi Brukshundsklubben till parkeringen vid Ekäng. Från Ullstämma villaområde finns fina skogsstigar till Ekäng.

Trädgårdsföreningen

För den som inte kan eller vill ta sig ut ur staden men vill njuta av grönska är Trädgårdsföreningen en skön oas i stadens centrum. I början av maj blommar lönnarna gulgrönt och körsbärsträden vitt eller rosa. Honungsbin från bigården hämtar pollen och nektar.

bi

Om man själv glömt matsäckskorgen har man Tropikhuset och Belvederen att fika i.

tropikhuset

Trädgårdsföreningen har en intressant historia från mitten av 1800-talet då folket varken hade TV eller charterresor utan man flyttade hem exotiska träd och buskar att förundras över. Trollhassel (bilden nedan), Katsura och tempelträd (Ginko biloba) från Japan.

mullbärsträd

Mullbärsträd och det urgamla (men i vår park bara cirka 50 år gamla) mammutträdet Metasequoia från det inre Kina. Svart valnöt och tulpanträd från Nordamerika, och vingnötsträd från Kaukasus.

ärtsångare

Ärtsångaren hörs ibland sjunga i maj och juni. Andra sångare är koltrast, bofink, trädgårdssångare, nötväcka, svartvit flugsnappare och grönfink, för att nämna några. Fontänen har ett varierande vattenspel. Käringbäcken har utvidgats till en liten damm med näckrosor, kabbeleka och andra vattenväxter, och ibland hamnar knipans nykläckta ungar i dammen.

Höstfärgerna är inte heller fel!

blomstersäng